چکیده: در این نوشتار بر اساس یک بررسی مفهوم شناسانه در پی ارائه تصویری واضح از جایگاه حقوقی شورای رقابت هستیم تا نسبت این جایگاه را با عملکرد شورا در تعیین قیمت خودرو بسنجیم. در این راستا پس از ارائه تعریفی مختصر از مقرّراتگذاری، وظایف و ویژگیهای نهادهای رگولاتور و انواع آن را مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم بر مبنای آن فهم بهتری را در این خصوص بهدست آوریم. به منظور یافتن این رابطه، ضمن معرفی گذرا از شورای رقابت، شؤونی که قانونگذار برای این نهاد برشمرده را مورد توجه و آسیبشناسی قرار خواهیم داد. آنچه نهایتاً روشن خواهد شد این است که شورای رقابت علیرغم ماهیت فراقوهای و فرابخشی خویش، صلاحیت تعیین قیمت در بازار خودرو را نداشته و این اقدام از حیث حقوقی و قانونی قابل نقد مینماید.
واژگان کلیدی: شورای رقابت، صلاحیت، مقرراتگذاری، قیمتگذاری، بازار خودرو، سیاستهای کلی اصل ۴۴ اصل مقاله